راهنمایی در مورد مرطوب کننده و آبرسان پوست

۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۵۲:۱۴ ق.ظ

 

 

 

 

انواع کرم مرطوب کننده با برندهای متفاوت در بازار فراوان است که در برخی از مواقع افراد را دچار سردرگمی می سازد . برخی از این کرم ها مخصوص پوست های خشک و برخی دیگر مخصوص پوست های معمولی هستند ، اگر نمی دانید کدام نوع کرم برای پوست شما مناسب است خواندن این مطلب مفید است . قبل از هرچیز چند نکته که باید هنگام خرید کرم مرطوب کننده بدانید و رعایت کنید:

کرم مرطوب کننده حاوی روغن های پایدار و اشباع شده با کیفیت تر هستند

بهترین گزینه برای استفاده در کرم های مرطوب کننده روغن های اشباع شده و منحصر به فرد هستند. این روغن ها دارای ترکیبات شیمایی خاصی هستند که در برابر آسیب های رادیکال آزاد مقاومت می کنند . بهترین روغن های تشکیل دهنده در کرم های مرطوب کننده روغن هایی مانند روغن نارگیل، کره شیا، کره کاکائو، روغن جوجوبا، روغن marula، روغن macadamia و squalane هستند.

روغن های اشباع نشده نیز برای ساخت کرم مرطوب کننده مناسبند ولی از کیفیت پایین تری برخوردارند . این روغن ها عبارتند از:روغن گل رز، دانه انگور، کنجد، آفتابگردان و سویا

کرم مرطوب کننده بدون عطر مصنوعی توصیه میگردد

کرم های مرطوب کننده عطر و رایحه مصنوعی نداشته باشند زیرا موجب ایجاد حساسیت های پوستی و بسیاری از مشکلات پوستی خواهند شد .

کرم مرطوب کننده یا کرم آبرسان

پوست کم آب نیاز به آب دارد و باید آبرسان استفاده کند اما پوست خشک فاقد روغن است و باید مرطوب شود. بسیاری از مردم فکر می کنند کرم آبرسان پوست همان کرم مرطوب کننده است اما کرم آبرسان پوست شما را نرم و لطیف می کند واگر پوست شما خشک و پوسته پوسته باشد، استفاده از آبرسان نمی تواند به تنهایی مفید باشد.

یک مرطوب کننده، ” آب پوست را با ایجاد یک لایه چربی روی پوست حفظ می کنند و مانع از تبخیر شدن آب پوست در طول روز می شوند اما کرم آبرسان فقط آب پوست را افزایش میدهدکه این عمل پایدار نبوده و مجددا از روی پوست تبخیر میشود  . اگر پوست خشکی دارید و فقط از یک مرطوب کننده استفاده می کنید اما پوستتان ناهموار است ، نیاز دارید از یک آبرسان هم استفاده کنید.

پوست کم آبی که به مقدار مورد نیاز آبرسانی نشده باشد، هنوز خسته و خشک بنظر می رسد. همچنین پوست خشکی که هیدراته شده اما مرطوب نیست، هنوز پوسته پوسته است و بافت خشن دارد.

 

کرم مرطوب کننده یا لوسیون؟

لوسیون رقیق تر ازکرم است زیرا در ترکیب اصلی آن آب بکار رفته است بنابراین بهتر روی پوست پخش و مالیده میشود و معمولا وقتی مورد استفاده قرار میپگیرد که میخواهیم در بخش بزرگی از پوست استفاده کنیم ( همانند کل بدن یا دستها یا پاها )  . زمان و محل استفاده از نرم کننده با توجه به غلظت آن روی بدن متغیر است مثلا استفاده از نوع غلیظ در شب و استفاده از نرم کننده رقیق تر در روز توصیه می شود .

نرم کننده غلیظ برای استفاده روی بدن مناسب است و نرم کننده رقیق مثل لوسیون را باید برای صورت استفاده نمود.

بهتر است نوع نرم کننده تان در تابستان ها رقیق و در زمستان ها غلیظ باشد به طوری که نرم کننده، لایه ضخیم تری از پوست تان را بپوشاند تا بتوانید از آن در برابر باد، برف و خشکی هوا از پوست خود محافظت نمایید.

 

کرم مرطوب کننده و آنتی اکسیدان ها :

رادیکال های آزاد، مولکول هایی هستند که موجب تخریب سلول های پوست در طول زمان می شوند. نرم کننده های حاوی آنتی اکسیدان، برای هر نوع پوستی مفید است و این نرم کننده ها مانند عصاره چای سبز، بابونه و انار پوست را شفاف و تازه می کنند. آنتی اکسیدان ، رادیکال های آزاد موجود در پوست را خنثی می کند و پوست را جوان می سازد

کرم مرطوب کننده ضدآکنه و چربی پوست :

ترکیبات این نوع نرم کننده ها، از بروز جوش و آکنه با باز نگه داشتن منفذهای پوست جلوگیری می کند . آلفاهیدروکسی اسید موجود در این کرم ها، خاصیت ضدچروک نیز دارد.

 

کرم مرطوب کننده برای پوست خشک :

نرم کننده های غلیظ حاوی اسید هیالورونیک و دایمتیکون به پوست را آبرسانی می کنند. گلیسیرین، گلوکل و پروتئین موجود در این نوع نرم کننده ها ، آب، چربی و رطوبت را توسط پوست های خشک جذب می کند

کرم مرطوب کننده روز و کرم شب

هر دوی این کرم ها خاصیت مرطوب کنندگی دارند اما تفاوت اصلی آن ها در این است که کرم های روز حاوی ضد آفتاب ها نیز هستند و کرم های شب غلیظ تر از کرم های روز بوده و حاوی مواد مغذی و ویتامین های مفید برای پوست است.

برخی کرم های شب دارای رتینول و عوامل لایه بردار هستند که در طول روز آفتاب می تواند اثر آن ها را کمتر کند. افرادی که پوست چرب و آکنه ای دارند باید از کرم های روز خیلی ملایم و سبک و اصطلاحا Oil free و فاقد چربی استفاده نمایند.

کرم های شب حاوی عوامل مرطوب کننده و جوان کننده هستند و فاقد فیلترهای ضد آفتاب بوده، توان آن ها از کرم های روز بیشتر بوده و اصطلاحا سنگین تر هستند و لذا غالبا کرم های شب برای افرادی که دارای پوست چرب و جوش دار هستند توصیه نمی شود.

مشخصات یک کرم مرطوب کننده ی خوب:

  • رنگ و بوی مناسب داشته باشد و دارای شفافیت و جلای خوب و ظاهر کاملا یکنواخت باشد.
  • ایجاد حساسیت نکند و هنگام مصرف آلودگی میکروبی و قارچی ایجاد نکند.
  • از قوام و ویسکوزیته ی مناسب برخوردار باشد.
  • پس از شست و شو سریع پاک شود و پس از مصرف در پوست احساس چربی نکنیم.
  • جذب پوستی سریع پس از مصرف و ماساژ در پوست داشته باشد.

نکته های مهم کرم مرطوب کننده صورت

  • قبل از استفاده از مرطوب کننده ابتدا صورتتان را بشویید.
  • قبل از خشک شدن کامل صورت مرطوب کنده را روی آن بمالید
  • از مقدار کمی کرم مرطوب کننده استفاده کنید
  • کرم مرطوب کننده را آرام بر صورت مالش دهید.